Rahsia Donald Trump, pesawat tempur halimunan termaju didunia : Jet Pejuang F-52 Fakta atau auta?


Selama beberapa dekad, syarikat-syarikat besar aeroangkasa AS seperti Lockheed Martin, Northrop Grumman, dan Boeing telah bekerjasama untuk mencapai kejayaan dalam bidang inovasi pertahanan untuk menyediakan jet tempur canggih Amerika Syarikat yang mempunyai ciri teknologi dan aerodinamik lebih awal dari masa. Ini bagi mendahului negara-negara pesaing yang lain.


    Berikutan kelebihan pada pesawat pejuang yang berkaliber dari jet tempur generasi kelima siluman F-35 Lightning II dan F-22 Raptors, banyak negara telah memilih untuk menghentikan pengeluaran pejuang generasi kelima sama sekali untuk generasi keenam pejuang, sfera yang juga dikuasai oleh jet tempur NGAD terbaru Amerika.

    Namun begitu dalam perlumbaan pembangunan pesawat terbang, ada banyak reka bentuk yang dalam pada masa sama dipilih dan diciplak. Banyak yang akan mencapai status legenda dalam sejarah pertempuran yang terkenal dan ada juga yang tidak pernah benar-benar sesuai dengan potensinya dan menghilang dalam lipatan sejarah.

   Walaubagaimanapun, terdapat satu jet pejuang yang dikatakan lebih unggul daripada mana-mana pesawat pejuang semasa di bawah kekuasaan Washington - pesawat pejuang yang diumumkan sendiri secara terbuka oleh Presiden Donald Trump semasa berucap di media - jet pejuang yang dinamakan F-52.

    Persoalaannya mengapakah tidak ada siapapun yang pernah melihat sendiri F-52? Sekiranya ia benar-benar wujud, malah sebagai pemegang status pesawat yang paling canggih mendahului masa pastinya ia akan dipertayangkan sebagai bukti atau asas pengukur. Sesuai dengan karekter Donald Trump's yang bongkak. Jadi adakah ianya benar-benar wujud, atau hanya wujud diatas kertas.

    Ternyata F-52 adalah jet tempur yang lebih 'familiar' pada golongan remaja yang gemar bermain PlayStation dan komputer mereka, kerana jet pejuang itu adalah salah satu pesawat tempur ikonik dalam permainan video yang disebut "Call of Duty: Advanced Warfare". 


    Ternyata ia adalah kesilapan bagi Presiden AS Trump, yang mengatakan bahawa Pentagon telah mula menyerahkan pesawat fiksyen itu ke Norway. Sudah pastinya, di seberang Atlantik, Presiden Rusia Vladimir Putin pasti saja telah menghela nafas lega. Kerana sudah pastinya tiada bukti kukuh pada kenyataan Trump tersebut.

    "Pada bulan November kami telah mula mengirimkan jet tempur F-52 dan F-35 pertama,"

    "Kami mempunyai sejumlah 52 dan telah menyampaikan sejumlah kecil dari tempahan lebih awal dari jadual."

kata Trump, ketika bercakap mengenai pesawat fiksyen F-52s sebelumnya.

    Walau bagaimanapun, Pentagon sudah pastinya tidak menyimpan jet pejuang fiksyen tersebut di kemudahan Area 51 mereka, paling tidak pun kita ketahui, tidak ada pesawat nyata yang mempunyai persamaan dengan jet pejuang dalam Call of Duty.

    Pesawat yang merupakan sebahagian daripada Pasukan Petugas Sentinel di bawah permainan video ini didasarkan pada konsep Lockheed Martin model awal 1990-an untuk Naval Advanced Tactical Fighter. Manakala A / FX yang kemudian pula berdasarkan pada demonstrasi model jet pejuang YF-22 yang merujuk pada model jet pejuang F-22 Raptor eksklusif Amerika.


    Menurut sebuah editorial dalam Kepentingan Nasional - "Kongres telah mengamanatkan agar program Advanced Tactical Fighter - yang menghasilkan F-22 - menjadi usaha bersama antara Angkatan Udara dan Angkatan Laut. Walaupun perkhidmatan itu telah keluar dari program ATF, Angkatan Laut A.S. masih mempunyai suara mengenai pesawat mana yang akan dipilih untuk menjadi program Raptor, Pilihan Angkatan Laut adalah varian tentera laut dari reka bentuk YF-22, yang kelihatan seperti kacukan pelik dari Raptor dan F-14 Tomcat dengan sayap geometri berubah-ubah,"


    Dianggap sebagai pejuang paling maju di bawah Pasukan Petugas Sentinel dalam permainan, F-52 dilengkapi dengan afterburner untuk kecepatan yang luar biasa bersama dengan brek udara yang memungkinkan pesawat melakukan manuver lancar di sudut yang ketat dan untuk mengelakkan tembakan musuh.

    Muatan senjata pejuang terdiri dari meriam putar untuk tembakan senapang mesin dan peluru berpandu yang mampu melakukan aksi udara-ke-udara dan udara-ke-darat.

    Lebih-lebih lagi, salah satu ciri pejuang yang paling menonjol termasuk kemampuannya untuk berganda sebagai drop pod, di mana seluruh kokpit dapat dikeluarkan dari pesawat, yang membolehkan juruterbang menerbangkan drop pod ke zon pendaratan.

    Malangnya reka bentuk jet pejuang tersebut tidak pernah dapat diterjemahkan ke dalam realiti. Kemiripan antara versi angkatan laut yang dicadangkan dari F-22 Raptor atau AF-X adalah terlalu luar biasa, namun telah berjaya digambarkan oleh pasukan Call of Duty. Akhirnya Pentagon telah memilih untuk mendasarkan pesawat tempur pada konsep lama yang lebih praktikal dan telah terbukti dimedan.


Ulasan

Catatan Popular